Komentarze do: Jak poprawnie rozliczyć podatek od zysków kapitałowych? – praktyczny przewodnik dla inwestorów
M
Martin
Gość
Lokaty Raisin dostępne w Polsce, inwestycja w szwedzkim banku HoistSpar w którym nie jest pobierany żaden podatek. Nigdzie nie znalazłem dokładnie jak to zapisać w PIT 38 a nie chcę czegoś przeoczyć. Kwotę do zapłaty znam, co do tego nie ma wątpliwości tylko jak wypełnić PIT żeby nie było problemu z US. Ewentualnie do kogo się udać czy do biura rachunkowego czy może trzeba iść do doradcy podatkowego?
W formularzach PIT-38 lub PIT-36, które służą do rozliczenia rocznego podatku od osób fizycznych, należy uzupełnić informacje dotyczące dochodów z odsetek. Podatek od dochodu z odsetek pochodzących z lokaty w banku zagranicznym należy uwzględnić w części G formularza PIT-38 („Podatek do zapłaty / nadpłata”) lub części N formularza PIT-36 („Podatek do zapłaty / nadpłata / łączny zwrot”).
Przeczytałem artykuł, by się przygotować do rozliczenie PIT-a z inwestycji za 2024 przez e-Urząd Skarbowy. Mysłałem, że będą kłopoty, bo miałem zysk z jednej inwestycji a stratę z drugiej, a tu system porównał dane, obliczył należność. W zasadzie jej brak, bo strata była wyższa od zysku. Ciekawe, czy raz rok/dwa będzie "pamiętał" o tej stracie, która nie została teraz rozliczona, uwzględni ją wraz z ewentualnym wykazanym zyskiem
Ja dopiero przymierzam sie do rozliczenia inwestycji, też miałem zysk i stratę, ale ta pierwsza była większa, więc będę musiał coś dopłacić. Fajnie, że wszystko jest online, trzeba tylko zweryfikować, czy zgadza się z tymi z domu maklerskiego.
czy to prawda, że przy chęci wypłaty znacznych zysków z inwestycji krótkotermonowej na giełdzie amerykańskiej muszę zapłacić podatek w ciągu 3 dni roboczych i nie mogę do tego użyć pieniędzy z zysków?
Nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi na Twoje pytanie. Miałaby ona bowiem formę porady podatkowej, a do tego uprawnieni są jedynie doradcy podatkowi.
Zdaje się, że jeden wyjątek nie jest tu uwzględniony, a mianowicie odsetki z zagranicznych lokat bankowych. które też należy wykazać w zeznaniu. Przykładem może być Raiffeisen Digital Bank i zyski, jakie ktoś otrzymał na koncie oszczędnościowym w 2023 roku.
Pamiętajcie że zaraz koniec roku i trzeba się zoptymalizować podatkowo odpowiednimi transakcjami. Chociaż w tym roku może być trudniej bo wszystko ładnie podrożało i o stratną sprzedaż optymalizacyjną będzie trudniej ;)
O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Zasada wskazana w pkt 2 ma zastosowanie do strat powstałych począwszy od 1.01.2019 roku.
Zakładając, że dokonał Pan już częściowego odliczenia strat powstałych za lata 2019 i 2020, to pozostała ich wartość może zostać odliczona w pozostałych latach pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Planuję na przełomie maja-czerwca, zrealizować część zysku ze sprzedaży akcji otrzymanych od pracodawcy.
Moje pytanie jest takie jeśli płatność otrzymam w tym roku czyli 2023, to czy mogę obowiązkową daninę 19% opłacić też w 2023 roku ze wskazaniem za co ona jest, czy muszę, czekać 2024 by dokonać płatności.
Pytam bo jak ostatni raz jakieś 6 lat temu realizowałem wypłatę, i podatek od zysku opłaciłem jakieś 2 tygodnie przed końcem roku (zaraz po otrzymaniu przelewu), to US ogarnął, że otrzymał zapłatę dopiero w sierpniu następnego roku, już po tym jak wysłał mi wezwanie w sprawie opłacenia podatku.
W zeszłym roku dokonywałem szeregu tranzajcji na XTB na różnych wskaźnikach walutowych (około 100).
Na 30% z z tych operacji zarobiłem, na reszcie straciłem.
Ogólnie straciłem 600$, a zyskałem 400$.
Jak traktować takie operacje?
Czy grając np. kilka razy na wspołczynniku EUR/USD w przeciągu 3 miesięcy sumuję osobo zyski (pozycja 24) i osobno straty (pozycja 25), następnie wpisuję w odpowiednie rubryki PIT-38?
I. W 2021 roku na jedną giełdę wpłaciłem 800 PLN, wymieniłem na XRP (kryptowaluta) po czym tę kryptowalutę przelałem na inną giełdę bez wymiany z powrotem na FIAT. Następnie na tej drugiej giełdzie dokonywałem szeregu transakcji, zakupu jednej kryptowaluty za drugą i odwrotnie. W jaki sposób sposób powinno zostać to rozliczone, skoro rozpoczęcie działań na danej giełdzie rozpoczęło się od zdeponowania kryptowaluty? W międzyczasie nabywałem za PLN dodatkowe kryptowaluty za nowo wpłacone środki w PLN, m.in. wyżej wymienioną.
II. W jaki sposób wyliczany jest zysk w przypadku zakupu za PLN jednej kryptowaluty, następnie zakupu za te kryptowaluty kolejnych kryptowalut, a na koniec sprzedaży jednej z nich za PLN?
Przykład: w 2020 roku za 1000 PLN kupuję 3 BTC, następnie, w 2021 zakupuję 3 kryptowaluty za te 3 BTC:
1x BTC wydaję na 2x ETH.
1x BTC wydaję na 4x XRP.
1x BTC wydaję na 6x DOGE.
Rok później, w 2022 sprzedaję 6x DOGE i otrzymuję za to 100 PLN. Reszta kryptowalut pozostaje na rachunku niezmiennie od 2021 roku.
W 2020 i 2021 nie składałem PIT-38 ze względu na brak wymiany kryptowalut na PLN.
Dodam, że mówimy o podmiocie zagranicznym, który nie udostępnia PIT-8C.
1. Jak powinien wówczas wyglądać PIT-38 za 2022 i jaka kwota będzie kosztem?
2. Następnie, w 2023 roku sprzedaję 4x XRP za 1000 PLN, co oznacza, że bilans w porównaniu do pierwotnie zainwestowanych środków w 2020, tj. 1000 PLN, staje się dodatni, (łącznie 1100 PLN). Jak wówczas powinno wyglądać rozliczenie PIT-38 za 2023 rok i jaka kwota będzie kosztem?
Ambitne pytanie:D Też chciałbym żeby mi ktoś to za darmo policzył podatek od problematycznych transakcji, ale raczej pzoostaje tylko doradca podatkowy/samodzielne liczenie z pomocą info na stronach np. urzędu skarbowego. Z tego co się orientuje to jest tak, że dopóki nie wymieniasz krypto na fiaty to nie ma znaczenia czym tam handlowałeś. W tych przykładach jedyne transakcje, które mają znaczenie dla fiskusa to zakup BTC w 2020 , a później sprzedaż doge w 2022 i sprzedaź xrp w 2023. Na rządowej stronie podatkowej gdzieś trafiłem w ubiegłym roku jak to się dokładnie wylicza, ale to jest chyba tak, że koszt zakupu krypto jest niejako traktowany jako strata, więc chyba teraz w 2023 możes jakby rozliczyć "stratę" z 2020
Tak, w tej sytuacji PIT-38 wystarczy. Niemniej kwestia rozliczania się z transakcji zawartych u zagranicznego brokera jest dość złożona i nie da się jej dokładnie omówić w tym miejscu. Polecam więc dogłębnie zapoznać się z rzetelnymi opracowaniami tego tematu, a w razie wątpliwości skontaktować się np. z Krajową Informacją Skarbową.
Zgodnie z przepisami w takiej sytuacji zyski zwykle (ale nie zawsze) rozlicza się tylko w kraju swojej rezydencji, jednak szczegółowych i pewnych informacji w tej sprawie może udzielić jedynie polski urząd skarbowy lub doradca podatkowy. Proszę spróbować skonsultować temat za pośrednictwem np. czata na stronie podatki.gov.pl, gdzie bezpłatną pomoc świadczą konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej.
Zgodnie z przepisami każdy zysk z kapitału powinien zostać rozliczony przed fiskusem. Jeśli podmiot, w którym osiągnęło się zysk nie przekazuje formularza PIT 8C, to trzeba samodzielnie ustalić jego wysokość. Kolejny krok to wypełnienie formularza PIT38 i jeśli mamy do zapłaty podatek od zysków kapitałowych, to przekazanie go do urzędu skarbowego.
...czyli jeżeli na "wyciągu z revoluta" mamy "Łączne odsetki" w wysokości 100 PLN, to w sekcji "inne przychody" wpisujemy 100 PLN w kolumnie "przychód", w kolumnie "koszty uzyskania przychodu" wpisujemy 0 PLN, a na koniec w kolumnie "dochód" również 100 PLN? na koniec od tegoż dochodu liczymy 19% i mamy 19 PLN do wpisania jako ostateczną kwotę podatku?
Czy opodatkowaniu podlegają również "odsetki "wypłacane z produktów strukturyzowanych i stanowiące premię opcyjną. Nie są to rzeczywiste wypłaty. tak twierdzi broker ze Szwajcarii.
Mam też pytanie gdzie w picie wpisać zyski od dywidendy otrzymanej zagranicą. Broker potwierdził że w Szwajcarii nie zapłaciłem z tego tytułu podatku.
To pierwsze to raczej normalnie tak jak zyski kapitałowe, a o zyskach z zagranicznych dywidend to pamiętam, że fajnie pisał michał szafrański. zawsze można jeszcze zapytać w informacji skarbowej. wbrew pzorom czasem pomagają:)
Witam. A co z kosztami typu opłata za prowadzenie rachunku i prowizji od transakcji kupna/sprzedaży. Czy to uwzględnia Pit-8c czy trzeba tę kwotę (którą dostałem na osobnym zestawieniu z Biura maklerskiego) samemu wprowadzić do Pit-38. Z góry dzięki.
I jak to rozwiązałeś? Ostatecznie doliczyłeś po prostu do kosztów? W tym roku nie rozliczałem PIT-u, ale chyba tak wlasnie robiłem w poprzednich latach
2. Z tym pytaniem polecam zwrócić się do Informacji Skarbowej lub doradcy podatkowego - tam uzyskasz najpewniejsze informacje, za które specjalista weźmie pełną odpowiedzialność.
I jeszcze bardzo ważne: a co w przypadku, gdy w 2019 była strata np. 10000 zł, w 2020 zysk np. 2000 zł i zostało odliczone 2000 zł. Zostało 80% straty 2019 do odliczenia na 2021 i dalej. Czy można odliczyć cale 80% za 2021, czyli 8000 zł, czy już tylko połowę ze straty 2019, czyli 5000 zł w tym wypadku. Czy przepisy precyzują, czy jeśli odliczamy najpierw mniej niż połowę straty, to w kolejnych okresach można nadal odliczyć więcej niż 50% jednorazowo?
W tym wypadku również najlepiej skonsultować się z Informacją Skarbową. To najpewniejsze źródło informacji, na które w razie czego będzie się można powołać.
Czy bylibyście uprzejmi potwierdzić, że możliwość rozliczenia straty powyżej 50% dotyczy również obecnego okresu? Inaczej mówiąc, jeśli np. w 2019 była strata 10 000 zł a w 2021 był zysk 7000, to czy mogę odliczyć od podatku 7000 zł (70% straty z 2019 zamiast 50%), a resztę 30% odliczyć w kolejnych latach? Czy to jest obecnie poprawne?
co do zasady potraktować to należy jako przychód od zysków kapitałowych, rozliczasz to podatkiem zryczałtowanym 19%. (No chyba, że Twoja działalność na Mintos łapałaby się na pozarolniczą działalność gosp. ). Pamiętaj o przeliczeniu przychodów w walutach obcych na PLN zgodnie z przepisami ustawy o PIT.
W 2019 roku i w 2020 roku uzyskałem stratę ze zbycia papierów wartościowych. Nie złożyłem za te lata PIT-38 do urzędu skarbowego. Moje pytanie, czy mogę złożyć w 2022 roku zaległe pity i rozliczyć straty z tych lat w PIT-38 za 2021 rok, w którym osiągnąłem dochód.
a co w przypadku kiedy zbyłem akcje z zyskiem ale pieniądze nie opuściły biura maklerskiego i ponownie je zainwestowałem w inne akcje ? Do wypłaty zysku przecież nie doszło więc czy trzeba płacić podatek od NIE wypłaconego zysku ?
Taka transakcja zostanie ujęta w PIT-8C, na podstawie którego rozlicza się podatek od zysków kapitałowych. Zgodnie z przepisami dochód pojawia się w momencie sprzedaży akcji z zyskiem, więc fakt, że środki nie opuściły biura maklerskiego niestety nie ma tutaj znaczenia.
Mam konto z żona w biurze maklerskim obydwoje dostaliśmy taki sam PIT8c czy obydwoje musimy wypełnić osobno PIT 38 i zapłacić podwójnie podatek od tych samych zysków
Biuro maklerskie prawdopodobnie już odpowiednio podzieliło wszystkie kwoty. PIT-8C do rachunków wspólnych powinien zostać sporządzony odrębnie dla każdego współposiadacza w proporcjonalnych częściach. Niemniej w razie wątpliwości najbezpieczniej skontaktować się z Informacją Skarbową albo nawet z samym BM, które wystawiło dokument.
Rozliczenie strat. Trochę zgłupiałem, bo dawno nie rozliczałem strat. Przykład: rok 2019 strata 10 tyś, rok 2020 strata 3 tyś, rok 2021 zysk 5 tyś. W zeznaniu podatkowym od zysku 5 tyś odliczam straty z poprzednich lat 5 tyś i nie płacę podatku. I teraz za rok pozostało mi do odliczenia jeszcze 8 tyś czy muszę stosować metodę 50%?
Możecie mi wytłumaczyć czy kontrakty CFD rozlicza się tak samo jak normalne akcje 1:1 czy inaczej. Jak obliczyć pozycje short i long. Czy muszę używać kursu NBP do obliczenia wartości pozycji open i close czy tylko raz podczas zamknięcia. Proszę o podanie wzoru.
Jeśli posiadam konto u zagranicznego brokera w PLN to czy muszę obliczać wartość pozycji x kurs PLN czy wystarczy mi podliczyć zysk i stratę i wpisac jako przychód i koszt.
Czy overnight fee można zaliczyć do kosztu przychodu?
Twoje pytania są bardzo szczegółowe. Udzielenie odpowiedzi na nie oznacza udzielenie porady podatkowej, do czego uprawnieni są jedynie doradcy podatkowi. Niestety nie możemy Ci pomóc.
Jeśli w roku 2021 mam zysk na jednych akcjach a inne sprzedam ze stratą to w PIT z biura maklerskiego będzie to już uwzględnione i zapłacę podatek tylko od zysku minus strata, tak? Powiedzmy taki przykład zysk 60 tyś, strata 10 tyś, to zapłacę podatek od 50 tyś? czy od 55 tyś (100% straty można odliczyć czy 50%)?
W przypadku, gdy inwestowałeś tylko w jednym biurze maklerskim, to na otrzymanym druku będą wskazane Twoje przychody i koszty, a co za tym idzie zysk/strata. Twoim zadaniem będzie tylko obliczenie i przekazanie fiskusowi należnego podatku.
Gdybyś inwestował w kilku instytucjach finansowych, to musisz zsumować poszczególne pozycje z każdego druku i dopiero potem obliczyć należny podatek, ewentualnie dokonać odliczenia poniesionej straty zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Cześć, a co w sytuacji gdy zrealizowałam stratę na CFD (kryptowaluty) i jednocześnie zrealizowałam zysk na polskich akcjach. Wszystko miało miejsce w 2021 u jednego brokera - Xstation. Czy mogę połączyć stratę i zysk / pomniejszyć zysk o stratę?
Cześć, w przyszłym roku dostaniesz PIT za 2021 r. od domu maklerskiego (rozumiem, że chodzi Ci o platformę xStation należącą do polskiego XTB?). W tym dokumencie będziesz już miała podsumowanie wszystkich zysków i strat z transakcji, niczego nie musisz samodzielnie liczyć:)
A sprzedałeś te fundusze? Generalnie nie można odliczyć, bo do obliczenia podatku od zysków kapitałowych przyjmuje się przychód ze sprzedaży i koszt zakupu instrumentów. Ale część funduszy chyba ma te opłaty odejmowane od swojego wyniku (od ceny jednostek funduszowych), więc one niejako pomniejszą ci podatek
Rozumiem sytuację, w której najpierw poniosłem stratę, a potem zysk. A co z sytuacją, gdy najpierw był zysk (i zapłacony podatek), a w kolejnym roku strata? Zwrotu już wpłaconego podatku nie będzie? :) Marzenia...
Oczywiście nie będzie, nie ma tak dobrze! Możliwość odliczenia straty to taka nagroda pocieszenia, a skoro wcześniej zarabiałeś, to nie potrzebujesz pocieszenia :P
Jeżeli mam stratę z tytułu sprzedaży akcji, a otrzymałam dywidendę od zagranicznego podmiotu i muszę samodzielnie zapłacić podatek od dywidendy do US to czy podatek od dywidendy i stratę kapitałową mogę zsumować i zapłacić tylko różnicę?
Dywidenda i zyski ze sprzedaży akcji to generalnie co innego. Dywidendy nie rozliczasz w formularzu PIT-38, więc prawdopodobnie nie da się jej powiązać ze stratami na akcjach. Ale faktycznie ciekawe, czy tak samo jest wówczas, gdy dostałaś zagraniczną dywidendę brutto, czyli niepomniejszoną o podatek...
Najlepiej skontaktować się z Informacją Skarbową - powinni pomóc.
Kupiłem w około 2000 r akcje BPH. Jeszcze przed wprowadzeniem podatku giełdowego.W wyniku połączenia z PKO.SA w 2007 r otrzymałem po 3,3 akcji PKO.S.A za kazdą posiadaną akcje BPH.Czy teraz od otrzymanych akcji PKO.S.A. muszę zapłacic podatek od sprzedaży?
Chodzi o podatek za transakcje w ramach rachunku maklerskiego IKE? On jest tutaj pobierany chyba od razu, więc nie bardzo jest jak to połączyć ze stratami na zwykłym rachunku...
Witam Czy od dochodu ze sprzedaży polskich akcji na GPW [PIT 8c z biura maklerskiego] mogę odliczyć stratę z rynku forex u zagranicznego brokera ?
W US Pani mi mówiła żeby wypełnić jeden PIT38 i osobno rozliczyć stratę z forex a osobno zyski z GPW. Nie można stratą z forex pomniejszyć podatek ze sprzedaży akcji. bo są to osobne źródła przychodów. Czy to prawda?
Co w przypadku braku informacji o kosztach uzyskania przychodu? Inwestowałam w akcję firmy, z której odeszłam. Pracodawca nie odpowiada na maile odnośnie zestawienia, znam tylko przychód, ale kosztu jego uzyskania nie.
Podatek od dochodów kapitałowych płaci się tylko w przypadku, gdy akcje zostały sprzedane i uzyskałaś za nie więcej niż zapłaciłaś kupując je. Jest to 19% wypracowanego zysku. Formularz z informacją o kwocie przychodu, kosztach i dochodzie wystawia biuro maklerskie, z którego usług korzystasz.
czy ktoś mógłby zapytać tych chciwych rządzących, dlaczego jeśli na akcjach wyszedłem 10 tysięcy do przodu, a fundusz inwestycyjny gdzie też inwestowałem poniósł stratę 10 tysięcy, to dklaczego mój podatek to 1900 złotych a nie 0, skoro w jednym roku mój wynik brutto na operacjach giełdowych wyniósł 0
Ale sprzedałeś te jednostki funduszu ze stratą 10 tys. zł? Bo jeśli nie, to jest to jednak 'tylko' strata papierowa. W rozliczeniu podatkowym uwzględniamy wyłącznie zamknięte pozycji...
Ciężki temat... da się to zrobić w excelu, można skorzystać z danych NBP i historii transakcji na swoim rachunku, ale wiadomo, że obliczenia zajmą cały dzień, jeśli nie więcej:( Warto skontaktować się jeszcze z urzędem i przedstawić problem - może jest prostsze, akceptowalne rozwiązanie...
Dzien dobry, mam pytanie w zwiazku z przeliczeniem dolarow na zlotowki: jezeli mialam seeetki transkacji, a widze ze kurs sie przelicza dzien przed dokonaniem transkacji, to czy bym miala przeliczac to wszystko ? czy nie mozna wziac kursu sredniego NBP za dzien 31 grudnia 2020 i uproscic sprawe ? Bede bardzo wdzieczna za wskazowki.
A nie dostałaś PIT-u od brokera? Jeśli nie, to faktycznie każdorazowo należałoby zastosować kurs z dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. To problematyczne, ale niestety takie rozwiązanie narzucają przepisy :(
dostalam od brokera zestawienia, takie ogolne i poszczegolne... wszystko w $.... zadnego w tym pit-u... a najgorsze jest to, ze bym musiala przeliczyc ponad 1000 stron ? to nie jest do zrobienia......... pojecia nie mam, jak do tego podejsc......
jezeli ktos ma ten sam problem, to juz mam informacje zwrotna: dodzwonilam sie do urzedu i uzyskalam informacje, ze w takiej sytuacji, jesli dostalismy rachunek w USD to nalezy przeliczyc to wszystko (calosc na koniec roku) przez kurs ostatniego dnia roku
a czemu ? takie informacje uzyskalam w urzedzie i tak na pewno bede robic- bo... sorry ale nie widze innej mozliwosci podliczenia tysiecy stron inaczej..)
ja tez nie dostalam od nich pit pierwotnie, ale jak napisalam maila do customer service to przyslali mi to bez problemu- w koncu to jest ich obowiazek. Mozna tez to sprawdzic samodzielnie (nie twierdze ze na kazdej platformie, bo nie posiadam takiej wiedzy, aczkolwiek na jednej z dwoch platform co uwywam to mozna to zrobic bez problemu)
Czy muszę placić podatek Belki jeżeli używając platformy zagraniczne (eToro, Revolut) nie robiłam przelew zysków na konto Polskiego banku? Kiedy dokładnie powstaje obowiązek zapłacenia podatków: w momencie sprzedaży akcji albo po przelewie zysków na konto bankowe w Polsce?
Z góry dziękuję za odpowiedż i serdecznie pozdrawiam :-)
Obowiązek podatkowy powstaje w momencie zyskownej sprzedaży akcji/zamknięcia pozycji rynkowej. Fakt, że zyski nie zostały przelane na konto bankowe w Polsce nie ma tutaj niestety znaczenia.
Czy to prawda, że od 2020 roku można rozliczać straty od 2019 w 100% jeśli nie przekracają 5 milionów? Jeśli tak to wszystkie wyliczenia na tej stronie nie są prawidłowe.
Wskazana zasada odliczania straty wynika z art. 9 ust. 3 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku – i ma zastosowanie do strat powstałych do końca 2018 roku.
Natomiast inne zasady odliczania będą miały zastosowanie do strat powstałych po 31 grudnia 2018 roku. Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. – o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Wyliczenia są prawidłowe, bo przecież odnoszą się do przykładów z lat, do których nie można zastosować nowego przepisu. Od ubiegłego roku stratę faktycznie odlicza się jednorazowo w całości (do 5 mln zł), ale pod warunkiem, że jest to strata powstała po 31.12.2018 roku.
Są poprawne, bowiem odnoszą się do przykładów z lat, do których nie stosuje się nowych zasad. Faktem jest jednak, że straty z lat 2019 i 2020 są już objęte nowymi przepisami.
Jestem rezydentem podatkowym w Irlandii ale inwestuje także w Polsce. Otrzymałem pit 8c z dm. Jak to teraz rozliczyć? Doliczyć ten zysk do wszystkich dochodów w Irlandii? Czy może osobno rozliczyć tylko to co zarobilem w Polsce i of tego uiścić podatek do urzędu skarbowego. Nadmienię także, że w Irlandii z kolei poniosłem stratę z tytułu inwestowania na tamtejszych giełdach
Rozliczasz się tylko tam gdzie masz rezydencję podatkową, czyli w Irlandii. Swoją drogą to nawet lepiej na tym wyjdziesz, bo zysk w polsce skompensujesz o stratę w IRL i przez to zapłacisz mniejszy podatek niż byś rozliczał to osobno w każdym kraju.
W 2016 r. miałem stratę na akcjach. Potem nie było transakcji giełdowych i w 2020 r. zanotowałem zysk, więc wypełniając PIT-38 wpiszę sobie 50% straty z 2016 r.
Chodzi mi o sposób liczenia tych 5 lat, kiedy można rozliczyć stratę. Czy teraz jest ostatnia możliwość rozliczenia straty z 2016 czy też tę drugą połowkę będę mógł wpisać za rok?
Stratę z roku 2016 która nie znalazła pokrycia w przychodzie z tego roku, można odliczyć w ciągu maksymalnie pięciu kolejnych lat podatkowych, po nie więcej niż 50 procent poniesionej straty za dany rok. Zatem stratę wykazaną w 2016 roku możemy kompensować w następujących latach: 2017, 2018, 2019, 2020 i 2021. Czyli ostatnim rokiem odliczania straty jest rok podatkowy 2021, a zeznanie za niego będzie składane do 15 kwietnia 2022 chyba że przepisy pozwolą na wydłużenie tego terminu (składania rozliczenia). A tutaj jest stosowna informacja z przykładami odliczeń wydana przez KiS. https://www.kis.gov.pl/documents/6609173/7571635/odliczenie+straty+z+lat+ubiegłych.pdf
pani redaktor raczy nie wprowadzać w błąd biednych ciułaczy
W takiej sytuacji prawdopodobnie nie dostaniesz nawet PIT-u z biura maklerskiego. Dopóki nie sprzedajesz akcji, nie masz faktycznej straty ani zysku, więc nie masz czego rozliczać - tak to widzę:)
Zacząłem wpłacać sukcesywnie od kwietnia, jednocześnie sprzedawałem i kupowałem. W lipcu miałem duży dochód, ale tylko wirtualny. Na koniec roku na rachunku miałem mniej niż wpłaciłem, W PIT8c jednak wykazano mi spory dochód. Mam płacić podatek od wpłaconych pieniędzy już raz opodatkowanych? Dlaczego nie uwzględnili moich wpłat?
W razie wątpliwości co do rozliczeń z biurem maklerskim najlepiej zwrócić się do jego pracowników i poprosić o wyjaśnienia. Trudno nam wyjaśnić tę sytuację.
Myślę, że to nie biuro zawiniło, tylko mechanizm obliczania. Policzyli ile zarobiłem wirtualnie na transakcjach, ale nie uwzględnili cen na koniec roku. Nie wypłaciłem ani złotówki, więc gdzie jest ten dochód za cały rok? Podatek też powinien być wirtualny. To jest nieuczciwe.
Dopóki nie sprzedajesz akcji lub innych posiadanych instrumentów, nie masz faktycznej straty ani zysku - otwarte pozycje na rachunku nie są uwzględniane w rozliczeniu podatkowym. Podatek jest naliczany wyłącznie od zyskownych i zamkniętych pozycji rynkowych. Jeśli masz straty na innych pozycjach, ale one nie są zamknięte, to niestety nie pomniejszy to podatku. W kontekście rozliczenia nie ma też znaczenia, że nie wypłaciłeś środków z rachunku brokerskiego/maklerskiego.
dlatego stosowaną nieraz praktyką przy zrealizowanym w danym roku zysku, kiedy z bieżącymi transakcjami jest się na minus, jest sprzedaż tych papierów ze stratą najpóźniej 31/12 danego roku i odkupienie ich, zapewne po tej samej albo bardzo zbliżonej cenie, zaraz na początku nowego roku. Tracimy prowizje na podwójnej operacji, ale ponosimy stratę fizyczną która powoduje że być może podatek do zapłaty będzie zerowy. Ot taka optymalizacja
Dokładnie i to właśnie uważam za nieuczciwe. Trzeba być chytrzejszym i zamknąć pozycje ze stratą jak pisze poniżej jerzy. Pod koniec bieżącgo roku będę już mądrzejszy, zresztą już teraz zwracam na to uwagę. Zamykam ze stratą i ponownie otwieram.
A co z rozliczeniem straty na IKE? Mam zwykły rachunek maklerski zwykły i rachunek maklerski pod ike.
Na zwykłym osiągnąłem dochód ze zbycia instrumentów fin. Na IKE mam z tego tytułu stratę. Przyznam że przefiltrowałem ustawy i nie znalazłem zapisu, który zabraniałby takiej kompensacji.
Dla funduszy inwestycyjnych jest zapis w ustawie, który zabrania rozliczać strat no i sprawa jest czysta. Czy istnieje taki zapis dla rozliczania strat ze zbycia papierów wartościowych (akcji) dla IKE?
Według mnie rachunek maklerski i rachunek maklerski IKE to dwie różne sprawy, więc raczej nie jest to możliwe. Wydaje się tak choćby dlatego, że zyski uzyskane w ramach IKE są zwolnione z podatku. Niemniej jednak nie upieram się przy tym stanowisku - najlepiej będzie skonsultować się w tej sprawie z Informacją Skarbową lub z doradcą podatkowym.
Dziękuję za artykuł, wyjaśnił wiele moich wątpliwości.
Byłbym wdzięczny za potwierdzenie mojej sytuacji:
- w 2015 roku poniosłem stratę na rynku CFD u zagranicznego brokera - 12 000 zł
- nie miałem żadnych zysków kapitałów w 2015 roku ani w kolejnych latach, nie składałem formularza PIT-38, wykazującego tę stratę
- w roku 2020 wróciłem do inwestowania - uzyskałem zysk z akcji polskich (tu zapewne dostanę PIT-8c), zagranicznych (zagraniczny broker) oraz krypto walut
I tu pojawiają się moje następujące wątpliwości:
1) czy w ogóle mogę rozliczyć 50% tej straty (6000 zł), jeśli wcześniej jej nie wykazałem w rozliczeniach za poprzednie lata (nie miałem zysków kapitałowych)
2) jeśli tak, to czy wtedy sumuję zyski z akcji polskich, zagranicznych i odejmuje do 50% straty za 2015 rok (bo zyski z krypto walut się niestety w to nie wlicza).
Niestety, raczej na pewno nie jest to możliwe. Problemem wydaje się tu być niewykazanie tej straty w deklaracji za 2015 rok. Niemniej jednak, w tego typu sprawach zawsze warto skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową lub zasięgnąć porady doradcy podatkowego. Tylko tak jednoznacznie rozstrzygniesz swoje wątpliwości:)
W celu rozliczenia podatku powinieneś poczekać na PIT 8C od biura maklerskiego, aby w rozliczeniu z US wskazać dokładnie przychody i koszty na transakcjach. Przykłady podaliśmy w tekście.
jeśli mam małe dochody z własnej pracy, ale w PIT mam wykazany obrót o dużej wartości (wiele razy sprzedawałem, kupowałem) to czy Urząd Skarbowy może wezwać
Cóż, formalnie nie ma podstaw ku temu, gdyż nikt nie zabroni Ci wykazywać się dużą aktywnością na GPW. Niestety są liczne przykłady, że poszczególni inspektorzy czy dyrektorzy wykazują się nadgorliwością i stosują własną interpretację przepisów, wzywają podatników do złożenia wyjaśnień w sprawach, które już dawno były wyjaśnione na korzyść podatników w wytycznych z Ministerstwa Finansów czy nawet przez sądy.
Niestety nie, ale możesz je uwzględnić w rocznym PIT. Zajrzyj do naszego tekstu, gdzie omawiamy główne cechy IKE i IKZE - https://www.najlepszekonto.pl/jak-oszczedzac-w-ramach-ike-ikze
Witam, za rok 2017 odnotowałem stratę w pit38 z tytułu transakcji na forex. Za rok 2020 będę miał zysk z tytułu transakcji na giełdzie-akcje. Czy w takiej sytuacji stratę z forex będę mógł mógł uwzględnić na pit38 za 2020? Forex i giełdę traktuje się jako jedno źródło przychodów?
Masz prawo odliczyć straty do 5 lat wstecz. Transakcje na forexie i akcjach rozlicza się na PIT-38, bo jedne i drugie dotyczą zysków kapitałowych. Z tego co pamiętam, związane z nimi przychody i koszty wpisuje się do tych samych rubryk.
Dlatego moim zdaniem: tak, będziesz mógł uwzględnić tę stratę. Nie uznawaj tego jednak za poradę podatkową - w takich sytuacjach w razie wątpliwości najlepiej dopytać w informacji skarbowej.
Przeczesałem chyba cały Internet i wasz artykuł jako jeden z nielicznych cokolwiek traktuje o rozliczeniu brokera zagranicznego z kontem walutowym.
dopiero zaczynam w tym temacie i od razu pojawił się problem - liczenia kosztów uzyskania przychodu.
mamy taka sytuację :
1- kupuję - za 30 pln - 10 usd - usd jest po 3 pln - zapłaciłem prowizję 1 pln
2 - po jakimś czasie za te 10 usd kupuję 10 akcji (1 akcja - 1 usd) - ale usd jest w tym dniu (czy w poprzednim dniu) po 4 pln
pytanie 1 : czy w punkcje 2 mam już zysk/przychód (zamieniłem dolary na akcje) i muszę go rozliczyć - czyli (40-30) * 19% ?
3 - sprzedaje akcje po tej samej cenie - brak zysku - kurs dolara też mamy 4 pln (prowizję pomijamy) - o tym jak to rozliczyć gdyby pojawił się zysk piszecie w artykule
4 - 10 dolarów pochodzących ze sprzedaży akcji zamieniam na pln (sprzedaje) po 5 pln za dolara czyli mam 50 pln.
pytanie 2 : jak policzyć przychód i koszty : (50-30 - jak nic nie rozliczam w punkcie 1 ) a może (50-40 jeżeli rozliczam się w punkcie 2) - a może to pomijamy ?
Skłaniałbym się ku temu, że zyskiem byłaby tu różnica pomiędzy ceną sprzedaży dolarów a kosztem ich zakupu (50 - 30 zł). W punkcie 2 nie pojawia się zysk, bo nie dochodzi do przewalutowania na złote. Jednak gdy w grę wchodzą rzeczywiste transakcje, zawsze warto dopytać o daną sprawę w informacji skarbowej.
Korzystam z usług brokera, który nie wystawia PIT-8c. Wygenerowałem zysk sprzedając akcje amerykańskie, otrzymałem też dywidendę w wyniki ich posiadania. Wypełniając PIT-8c należy uwzględnić też dywidendę czy raczej dopiero w PIT-38?
Rozliczanie dywidend zagranicznych bywa skomplikowane, więc w razie wątpliwości najlepiej jest dopytać w informacji skarbowej. Wiem natomiast, że w PIT-8C nie jest uwzględniana dywidenda zagraniczna - w tym formularzu nie ma nawet na to miejsca. Należałoby ją więc rozliczyć dopiero w PIT-38 lub ewentualnie PIT-36 bądź PIT-36L, gdzie znajdują się pola pozwalające obliczyć właściwy podatek.
Szanowni państwo, podpowiedzcie proszę, czy konieczne jest wypełnianie Pit38, gdy w ubiegłym roku jedyny zysk uzyskałam ze sprzedaży obligacji skarbu państwa.
Czy jest Pan pewien? Słyszałam, że od obligacji skarbowych odprowadzany jest podatek od zysków kapitałowych w momencie wypłaty odsetek. Czy to możliwe, żeby odsetki od obligacji skarbowych były opodatkowane podwójnie?
a) odsetki od obligacji objęte są już zryczałtowanym podatkiem i trafiają do nas w kwocie netto (nie trzeba płacić już od nich samodzielnie podatku ani sporządzać zeznania podatkowego)
b) sprzedaż obligacji wymaga z kolei, abyśmy podatek od takiej transakcji odprowadzili samemu. Przykładowo - jeśli zakupiła Pani obligacje o wartości 100 zł, a następnie sprzedała je na rynku wtórnym po 102 zł, wówczas te 2 zł zysku będzie trzeba ująć w zeznaniu podatkowym. Co ważne - nawet jeśli transakcja zakończyła się stratą np. cena sprzedaży wyniosła 98 zł, złożenie PIT-u 38 będzie konieczne (wykazując stratę, będziemy mogli prawo do uwzględnienia jej w kolejnych latach, dzięki czemu zapłacimy potencjalnie niższy podatek).
Tak więc dla pełnej jasności - na obligacjach można zarobić na dwa sposoby: dzięki odsetkom oraz dzięki sprzedaży po kursie wyższym od ceny zakupu. W tym pierwszym przypadku sporządzanie PIT-u 38 nie jest konieczne, w tym drugim już tak.
Świetny artykuł! Mam jednak takie małe pytanko: Czy istnieje możliwość odliczenia wpłaty na IKZE od podatku dochodowego, jeśli w danym roku podatkowym wykazało się jakieś dochody kapitałowe? Nawet jeśli są one niższe niż kwota ewentualnego odliczenia? Czy jakikolwiek zysk dyskwalifikuje takie odliczenie? Co w przypadku jeśli jest się na stracie, ale ma się przychody? Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź :)
Niestety w przypadku dochodów kapitałowych odliczenie wpłat na IKZE nie jest możliwe. Odliczenie dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych PIT (aby otrzymać ulgę konieczne jest wypełnienie dodatkowego formularza PIT-0). Dochody kapitałowe to już odrębny rodzaj podatku, objęty zryczałtowaną stawką 19% od której w chwili obecnej nie obowiązują żadne ulgi.
Dzięki za odpowiedź i rozjaśnienie sytuacji. :) Już myślałem, że mając dochody kapitałowe całkiem straciłem korzyść z IKZE za 2019 r., a przecież normalnie mogę odpisać tę kwotę w PIT, a PIT38 to osobne rozliczenie.
Bardzo przydatny artykuł ! Dużo wątpliwości mi rozjaśnił ;) Mam jednak do wyjaśnienia dwie kwestie, która nie dają mi spokoju. Aktualnie zacząłem inwestować w pożyczki na platformie Mintos. Uzyskując zysk z odsetek od polskich pożyczek w PLN, oczywiście mogę przeliczyć wszystkie wpłaty odsetkowe w ciągu roku przez 0,19 i w ten sposób uzyskać wartość podatku Belki do odprowadzenia. Inwestując w EURO, każdą wpłatę odsetkową na moje konto muszę przemnożyć przez kurs średni NBP z poprzedniego dnia ROBOCZEGO. Następnie zsumować wszystkie kwoty już w PLN i przemnożyć je przez 0,19 - analogicznie jak w powyższym przykładzie z PLN. (kurs NBP podany jest z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, natomiast wartość wpłat na Mintos generowana jest z dokładnością do 12 miejsc po przecinku). Czy dokładność ma tutaj jakieś znaczenie ? I Najważniejsze PYTANIE NA KONIEC: Inwestując w Kazachstańską walutę Tenge, nie mogę uzyskać kursu średniego NBP z poprzedniego dnia roboczego, z tego względu, że ta waluta znajduje się w Tabeli Kursów B - NBP, a nie jak to ma miejsce w przypadku Euro - Tabela Kursów A - NBP. Tabela kursów B jest publikowana co środę. Drogą dedukcji wnioskuję, że każdą wpłatę odsetkową powinienem przemnożyć przez wartość średnią NBP kursu z środy poprzedzającej wpłatę, w którą to opublikowano w/w raport. Przykładowo: Wpłata we wtorek 28.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 22.05.2019 (środa) Wpłata w środę 29.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 22.05.2019 (środa) Wpłata w czwartek 30.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 29.05.2019 (środa) Proszę mnie poprawić, jeśli jestem w błędzie ;) Z niecierpliwością czekam na odpowiedź jak to faktycznie działa :)
Najprawdopodobniej ma Pan/Pani rację co do sposobu rozliczenia podatku od zysków kapitałowych uzyskanych w walucie Tenge. Wprawdzie można by do rozliczeń przyjąć inną podstawę (np. kurs rynku forex, lub kurs stosowany przez Mastercarda), jednak prawdopodobnie ten publikowany przez NBP w tabeli B w razie ewentualnego zapytania ze strony urzędu skarbowego będzie tym najwłaściwszym. Natomiast co do kwestii zaokrągleń - to zgodnie z obowiązującą ustawą (ordynacja podatkowa art 63.) rekomendujemy kwotę podatku od zysku z każdej pojedynczej pożyczki zaokrąglić do pełnych groszy w górę. Następnie tak obliczone wyniki powinniśmy zsumować, aby uzyskać ostateczną kwotę do zapłaty.
Dziękuję za odpowiedź, Cieszy mnie fakt, że uważają Państwo podobnie jak ja co do tabeli NBP. Dziękuję także za rekomendację co do zaokrągleń. Nie jest to najlepsze z punktu widzenia inwestora (zaokrąglenie w górę), jednak Dura lex, sed lex...
witam, czy w przypadku śmierci podatnika w czasie trwania roku podatkowego jest obowiązek wypełnienia i wysłania PIT38? jesli tak to kto i jak powinien to zrobic? podatnik był jednym właścicielem r-ku maklerskiego. dziekuje,
Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi, śmierć inwestora w trakcie roku nie zwalnia z obowiązku rozliczenia podatku od zysków kapitałowych za ten rok. Wysokość podatku zostanie podana na otrzymanym formularzu PIT-8C. Podatek ten będą musiały uregulować osoby, które w ramach przeprowadzonego postępowania spadkowego staną się posiadaczami aktywów zgromadzonych na tym rachunku.
Ponieważ jednak nie jesteśmy portalem podatkowym, o szczegóły prosimy dopytywać u doradcy podatkowego. Tego typu porada dotyczy szczególnie sytuacji, kiedy po śmierci posiadacza rachunku maklerskiego były wykonywane na nim różnego rodzaju operacje – jak np. przeniesienie papierów wartościowych na inne konto.
Najlepiej będzie sprzedać akcje zbankrutowanej spółki na rynku niepublicznym, chociażby za symboliczną złotówkę. Dzięki temu będzie znany zarówno koszt (czyli to co wydaliśmy na kupno akcji, kiedy jeszcze były notowane na giełdzie), ale i przychód (czyli to co uzyskaliśmy ze sprzedaży akcji na rynku niepublicznym). Na podstawie tych danych da się ustalić wynik finansowy (w tym przypadku stratę).
Radzimy skontaktować się z biurem podatkowym, tam na pewno uzyska Pani więcej szczegółów.
Lokaty Raisin dostępne w Polsce, inwestycja w szwedzkim banku HoistSpar w którym nie jest pobierany żaden podatek. Nigdzie nie znalazłem dokładnie jak to zapisać w PIT 38 a nie chcę czegoś przeoczyć. Kwotę do zapłaty znam, co do tego nie ma wątpliwości tylko jak wypełnić PIT żeby nie było problemu z US. Ewentualnie do kogo się udać czy do biura rachunkowego czy może trzeba iść do doradcy podatkowego?
Odpowiedz
krajowa informacja skarbowa - mają infolinię ale można też spróbować mailowo (choć pewnie dłużej to trwa)
Odpowiedz
Od Raisin:
Odpowiedz
Jeśli dobrze rozumiem instrukcję do PIT-38, to te odsetki wpisuje się w pozycji 44
Odpowiedz
Przeczytałem artykuł, by się przygotować do rozliczenie PIT-a z inwestycji za 2024 przez e-Urząd Skarbowy. Mysłałem, że będą kłopoty, bo miałem zysk z jednej inwestycji a stratę z drugiej, a tu system porównał dane, obliczył należność. W zasadzie jej brak, bo strata była wyższa od zysku. Ciekawe, czy raz rok/dwa będzie "pamiętał" o tej stracie, która nie została teraz rozliczona, uwzględni ją wraz z ewentualnym wykazanym zyskiem
Odpowiedz
Ja dopiero przymierzam sie do rozliczenia inwestycji, też miałem zysk i stratę, ale ta pierwsza była większa, więc będę musiał coś dopłacić. Fajnie, że wszystko jest online, trzeba tylko zweryfikować, czy zgadza się z tymi z domu maklerskiego.
Odpowiedz
czy to prawda, że przy chęci wypłaty znacznych zysków z inwestycji krótkotermonowej na giełdzie amerykańskiej muszę zapłacić podatek w ciągu 3 dni roboczych i nie mogę do tego użyć pieniędzy z zysków?
Odpowiedz
Nie, to są bzdury. Gdzie słyszałaś o czymś takim?
Odpowiedz
Ile mogę odliczyć straty w 2023r jeśli wyniki były takie:
2023 zysk 7000
2022 strata 5000
2021 strata 3000
Odpowiedz
Nie możemy udzielić konkretnej odpowiedzi na Twoje pytanie. Miałaby ona bowiem formę porady podatkowej, a do tego uprawnieni są jedynie doradcy podatkowi.
Odpowiedz
Zdaje się, że jeden wyjątek nie jest tu uwzględniony, a mianowicie odsetki z zagranicznych lokat bankowych. które też należy wykazać w zeznaniu. Przykładem może być Raiffeisen Digital Bank i zyski, jakie ktoś otrzymał na koncie oszczędnościowym w 2023 roku.
Odpowiedz
Zgadza się, zyski z zagranicznych oszczędności też trzeba wykazać w rocznym zeznaniu podatkowym.
Odpowiedz
Pamiętajcie że zaraz koniec roku i trzeba się zoptymalizować podatkowo odpowiednimi transakcjami. Chociaż w tym roku może być trudniej bo wszystko ładnie podrożało i o stratną sprzedaż optymalizacyjną będzie trudniej ;)
Odpowiedz
Odpowiedź z izby skarbowej.
O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Zasada wskazana w pkt 2 ma zastosowanie do strat powstałych począwszy od 1.01.2019 roku.
Zakładając, że dokonał Pan już częściowego odliczenia strat powstałych za lata 2019 i 2020, to pozostała ich wartość może zostać odliczona w pozostałych latach pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Odpowiedz
Witam.
Planuję na przełomie maja-czerwca, zrealizować część zysku ze sprzedaży akcji otrzymanych od pracodawcy.
Moje pytanie jest takie jeśli płatność otrzymam w tym roku czyli 2023, to czy mogę obowiązkową daninę 19% opłacić też w 2023 roku ze wskazaniem za co ona jest, czy muszę, czekać 2024 by dokonać płatności.
Pytam bo jak ostatni raz jakieś 6 lat temu realizowałem wypłatę, i podatek od zysku opłaciłem jakieś 2 tygodnie przed końcem roku (zaraz po otrzymaniu przelewu), to US ogarnął, że otrzymał zapłatę dopiero w sierpniu następnego roku, już po tym jak wysłał mi wezwanie w sprawie opłacenia podatku.
Odpowiedz
Raczej nie możesz, ale pytaj w Informacji Skarbowej. oni tam naprawdę fajnie ogarniają i za darmo
Odpowiedz
Dzień dobry,
W zeszłym roku dokonywałem szeregu tranzajcji na XTB na różnych wskaźnikach walutowych (około 100).
Na 30% z z tych operacji zarobiłem, na reszcie straciłem.
Ogólnie straciłem 600$, a zyskałem 400$.
Jak traktować takie operacje?
Czy grając np. kilka razy na wspołczynniku EUR/USD w przeciągu 3 miesięcy sumuję osobo zyski (pozycja 24) i osobno straty (pozycja 25), następnie wpisuję w odpowiednie rubryki PIT-38?
Odpowiedz
A Xtb ci nie wyśle pit-8c, w którym będziesz miał to wszystko zestawione po stronie kosztów i przychodów?
Odpowiedz
Przestali wystawiać pit-8c za zagraniczne transakcje. Tak więc zastanawiam się czy mogę osobno zsumować zyski i straty i podać różnicę.
Odpowiedz
pit za zagraniczne transakcje nie wystawiają ale ZESTAWIENIE transakcji w pliku XML i tak zamieszczają w "DOKUMENTY"
Odpowiedz
Dzień dobry,
I. W 2021 roku na jedną giełdę wpłaciłem 800 PLN, wymieniłem na XRP (kryptowaluta) po czym tę kryptowalutę przelałem na inną giełdę bez wymiany z powrotem na FIAT. Następnie na tej drugiej giełdzie dokonywałem szeregu transakcji, zakupu jednej kryptowaluty za drugą i odwrotnie. W jaki sposób sposób powinno zostać to rozliczone, skoro rozpoczęcie działań na danej giełdzie rozpoczęło się od zdeponowania kryptowaluty? W międzyczasie nabywałem za PLN dodatkowe kryptowaluty za nowo wpłacone środki w PLN, m.in. wyżej wymienioną.
II. W jaki sposób wyliczany jest zysk w przypadku zakupu za PLN jednej kryptowaluty, następnie zakupu za te kryptowaluty kolejnych kryptowalut, a na koniec sprzedaży jednej z nich za PLN?
Przykład: w 2020 roku za 1000 PLN kupuję 3 BTC, następnie, w 2021 zakupuję 3 kryptowaluty za te 3 BTC:
1x BTC wydaję na 2x ETH.
1x BTC wydaję na 4x XRP.
1x BTC wydaję na 6x DOGE.
Rok później, w 2022 sprzedaję 6x DOGE i otrzymuję za to 100 PLN. Reszta kryptowalut pozostaje na rachunku niezmiennie od 2021 roku.
W 2020 i 2021 nie składałem PIT-38 ze względu na brak wymiany kryptowalut na PLN.
Dodam, że mówimy o podmiocie zagranicznym, który nie udostępnia PIT-8C.
1. Jak powinien wówczas wyglądać PIT-38 za 2022 i jaka kwota będzie kosztem?
2. Następnie, w 2023 roku sprzedaję 4x XRP za 1000 PLN, co oznacza, że bilans w porównaniu do pierwotnie zainwestowanych środków w 2020, tj. 1000 PLN, staje się dodatni, (łącznie 1100 PLN). Jak wówczas powinno wyglądać rozliczenie PIT-38 za 2023 rok i jaka kwota będzie kosztem?
Z góry dziękuję za informację.
Odpowiedz
Ambitne pytanie:D Też chciałbym żeby mi ktoś to za darmo policzył podatek od problematycznych transakcji, ale raczej pzoostaje tylko doradca podatkowy/samodzielne liczenie z pomocą info na stronach np. urzędu skarbowego. Z tego co się orientuje to jest tak, że dopóki nie wymieniasz krypto na fiaty to nie ma znaczenia czym tam handlowałeś. W tych przykładach jedyne transakcje, które mają znaczenie dla fiskusa to zakup BTC w 2020 , a później sprzedaż doge w 2022 i sprzedaź xrp w 2023. Na rządowej stronie podatkowej gdzieś trafiłem w ubiegłym roku jak to się dokładnie wylicza, ale to jest chyba tak, że koszt zakupu krypto jest niejako traktowany jako strata, więc chyba teraz w 2023 możes jakby rozliczyć "stratę" z 2020
Odpowiedz
Dzień dobry.
Jak rozliczyć przychody z rynku forex?
Mieszkam w Polsce.
Korzystam z niemieckiego brokera.
Gdzie mam się rozliczyć? Czy pit 38 wystarczy
Odpowiedz
Tak, w tej sytuacji PIT-38 wystarczy. Niemniej kwestia rozliczania się z transakcji zawartych u zagranicznego brokera jest dość złożona i nie da się jej dokładnie omówić w tym miejscu. Polecam więc dogłębnie zapoznać się z rzetelnymi opracowaniami tego tematu, a w razie wątpliwości skontaktować się np. z Krajową Informacją Skarbową.
Odpowiedz
Więc nie muszę rozliczać się z niemieckim urzędem skarbowym? A co z pit\zg ?
Odpowiedz
Zgodnie z przepisami w takiej sytuacji zyski zwykle (ale nie zawsze) rozlicza się tylko w kraju swojej rezydencji, jednak szczegółowych i pewnych informacji w tej sprawie może udzielić jedynie polski urząd skarbowy lub doradca podatkowy. Proszę spróbować skonsultować temat za pośrednictwem np. czata na stronie podatki.gov.pl, gdzie bezpłatną pomoc świadczą konsultanci Krajowej Informacji Skarbowej.
Odpowiedz
A co z lokatą w Revolucie? Rozliczać czy nie? A jeśli tak to w jaki sposób?
Odpowiedz
Zgodnie z przepisami każdy zysk z kapitału powinien zostać rozliczony przed fiskusem. Jeśli podmiot, w którym osiągnęło się zysk nie przekazuje formularza PIT 8C, to trzeba samodzielnie ustalić jego wysokość. Kolejny krok to wypełnienie formularza PIT38 i jeśli mamy do zapłaty podatek od zysków kapitałowych, to przekazanie go do urzędu skarbowego.
Odpowiedz
...czyli jeżeli na "wyciągu z revoluta" mamy "Łączne odsetki" w wysokości 100 PLN, to w sekcji "inne przychody" wpisujemy 100 PLN w kolumnie "przychód", w kolumnie "koszty uzyskania przychodu" wpisujemy 0 PLN, a na koniec w kolumnie "dochód" również 100 PLN? na koniec od tegoż dochodu liczymy 19% i mamy 19 PLN do wpisania jako ostateczną kwotę podatku?
Odpowiedz
Po mojemu to tak. Wysokość dochodu system chyba sam liczy po wpisaniu przychodu i kosztów.
Odpowiedz
Dzień dobry,
Czy opodatkowaniu podlegają również "odsetki "wypłacane z produktów strukturyzowanych i stanowiące premię opcyjną. Nie są to rzeczywiste wypłaty. tak twierdzi broker ze Szwajcarii.
Mam też pytanie gdzie w picie wpisać zyski od dywidendy otrzymanej zagranicą. Broker potwierdził że w Szwajcarii nie zapłaciłem z tego tytułu podatku.
Odpowiedz
To pierwsze to raczej normalnie tak jak zyski kapitałowe, a o zyskach z zagranicznych dywidend to pamiętam, że fajnie pisał michał szafrański. zawsze można jeszcze zapytać w informacji skarbowej. wbrew pzorom czasem pomagają:)
Odpowiedz
Witam. A co z kosztami typu opłata za prowadzenie rachunku i prowizji od transakcji kupna/sprzedaży. Czy to uwzględnia Pit-8c czy trzeba tę kwotę (którą dostałem na osobnym zestawieniu z Biura maklerskiego) samemu wprowadzić do Pit-38. Z góry dzięki.
Odpowiedz
I jak to rozwiązałeś? Ostatecznie doliczyłeś po prostu do kosztów? W tym roku nie rozliczałem PIT-u, ale chyba tak wlasnie robiłem w poprzednich latach
Odpowiedz
Witam, czy jeśli dokonywałam na koncie IKE tylko i wyłącznie zakupów akcji ale ich nie sprzedawałam to czy muszę to wykazać w pit?
Pyt 2 czy jesli tylko za kupowałam kryptowaluty nie wychodząc do fiat to czy muszę to to uwzględnić w pit w tym roku?
Odpowiedz
1. Nie
2. Z tym pytaniem polecam zwrócić się do Informacji Skarbowej lub doradcy podatkowego - tam uzyskasz najpewniejsze informacje, za które specjalista weźmie pełną odpowiedzialność.
Odpowiedz
I jeszcze bardzo ważne: a co w przypadku, gdy w 2019 była strata np. 10000 zł, w 2020 zysk np. 2000 zł i zostało odliczone 2000 zł. Zostało 80% straty 2019 do odliczenia na 2021 i dalej. Czy można odliczyć cale 80% za 2021, czyli 8000 zł, czy już tylko połowę ze straty 2019, czyli 5000 zł w tym wypadku. Czy przepisy precyzują, czy jeśli odliczamy najpierw mniej niż połowę straty, to w kolejnych okresach można nadal odliczyć więcej niż 50% jednorazowo?
Odpowiedz
W tym wypadku również najlepiej skonsultować się z Informacją Skarbową. To najpewniejsze źródło informacji, na które w razie czego będzie się można powołać.
Odpowiedz
Czy bylibyście uprzejmi potwierdzić, że możliwość rozliczenia straty powyżej 50% dotyczy również obecnego okresu? Inaczej mówiąc, jeśli np. w 2019 była strata 10 000 zł a w 2021 był zysk 7000, to czy mogę odliczyć od podatku 7000 zł (70% straty z 2019 zamiast 50%), a resztę 30% odliczyć w kolejnych latach? Czy to jest obecnie poprawne?
Odpowiedz
Według mnie tak, ale żeby mieć absolutną pewność polecam upewnić się w Informacji Skarbowej - powinni pomóc:)
Odpowiedz
A co z Mintosem??
Odpowiedz
Możesz doprecyzować pytanie?
Odpowiedz
Czy rozliczać i jak to rozliczyć (ok. 7000 pozycji)...:-(
Odpowiedz
???
Odpowiedz
No a nie masz u brokera dokładnego zestawienia ani programu ułatwiającego obliczenie podatku?
Odpowiedz
co do zasady potraktować to należy jako przychód od zysków kapitałowych, rozliczasz to podatkiem zryczałtowanym 19%. (No chyba, że Twoja działalność na Mintos łapałaby się na pozarolniczą działalność gosp. ). Pamiętaj o przeliczeniu przychodów w walutach obcych na PLN zgodnie z przepisami ustawy o PIT.
Odpowiedz
A jak rozliczyć zysk z akcji kupionych w emisji prywatnej, które w następnych roku weszły na New Connect i tam zostały sprzedane z zyskiem?
Odpowiedz
To już dość złożona kwestia, więc najbezpieczniej będzie skontaktować się z Informacją Skarbową i poprosić o wskazówki.
Odpowiedz
Dzień dobry
W 2019 roku i w 2020 roku uzyskałem stratę ze zbycia papierów wartościowych. Nie złożyłem za te lata PIT-38 do urzędu skarbowego. Moje pytanie, czy mogę złożyć w 2022 roku zaległe pity i rozliczyć straty z tych lat w PIT-38 za 2021 rok, w którym osiągnąłem dochód.
Pozdrawiam serdecznie
Odpowiedz
Mnie 2 lata temu mówili, że nie można i przepadlo, ale w KIS ci pewnie dadzą pewne info
Odpowiedz
Nie dostałeś żadnego mandatu za brak wykazania straty?u jakich brokerów miałeś stratę?
Odpowiedz
Skąd informacja, że nie obowiązuje limit 50% odliczenia strat
Odpowiedz
tak było w ubiegłym roku i przy rozliczeniu za 2020, ale to była chyba jednorazowa akcja (bo COVID)
Odpowiedz
dzień dobry,
a co w przypadku kiedy zbyłem akcje z zyskiem ale pieniądze nie opuściły biura maklerskiego i ponownie je zainwestowałem w inne akcje ? Do wypłaty zysku przecież nie doszło więc czy trzeba płacić podatek od NIE wypłaconego zysku ?
Odpowiedz
Taka transakcja zostanie ujęta w PIT-8C, na podstawie którego rozlicza się podatek od zysków kapitałowych. Zgodnie z przepisami dochód pojawia się w momencie sprzedaży akcji z zyskiem, więc fakt, że środki nie opuściły biura maklerskiego niestety nie ma tutaj znaczenia.
Odpowiedz
Mam konto z żona w biurze maklerskim obydwoje dostaliśmy taki sam PIT8c czy obydwoje musimy wypełnić osobno PIT 38 i zapłacić podwójnie podatek od tych samych zysków
Odpowiedz
Biuro maklerskie prawdopodobnie już odpowiednio podzieliło wszystkie kwoty. PIT-8C do rachunków wspólnych powinien zostać sporządzony odrębnie dla każdego współposiadacza w proporcjonalnych częściach. Niemniej w razie wątpliwości najbezpieczniej skontaktować się z Informacją Skarbową albo nawet z samym BM, które wystawiło dokument.
Odpowiedz
Rozliczenie strat. Trochę zgłupiałem, bo dawno nie rozliczałem strat. Przykład: rok 2019 strata 10 tyś, rok 2020 strata 3 tyś, rok 2021 zysk 5 tyś. W zeznaniu podatkowym od zysku 5 tyś odliczam straty z poprzednich lat 5 tyś i nie płacę podatku. I teraz za rok pozostało mi do odliczenia jeszcze 8 tyś czy muszę stosować metodę 50%?
Odpowiedz
Najlepiej skontaktować się z Informacją Skarbową i przedstawić swoją indywidualną sytuację; jest szansa, że konsultant udzieli pomocnej odpowiedzi.
Prawdopodobnie w marcu dodamy do artykułu nowe przykłady z rozliczeniami - może okażą się dla Ciebie pomocne:)
Odpowiedz
Bo ja wiem czy taki szczególny? :-D No, ale dzięki, napisałem do Informacji Skarbowej.
Odpowiedz
Witam,
Możecie mi wytłumaczyć czy kontrakty CFD rozlicza się tak samo jak normalne akcje 1:1 czy inaczej. Jak obliczyć pozycje short i long. Czy muszę używać kursu NBP do obliczenia wartości pozycji open i close czy tylko raz podczas zamknięcia. Proszę o podanie wzoru.
Jeśli posiadam konto u zagranicznego brokera w PLN to czy muszę obliczać wartość pozycji x kurs PLN czy wystarczy mi podliczyć zysk i stratę i wpisac jako przychód i koszt.
Czy overnight fee można zaliczyć do kosztu przychodu?
Odpowiedz
Twoje pytania są bardzo szczegółowe. Udzielenie odpowiedzi na nie oznacza udzielenie porady podatkowej, do czego uprawnieni są jedynie doradcy podatkowi. Niestety nie możemy Ci pomóc.
Odpowiedz
Dzień dobry,
Jeśli w roku 2021 mam zysk na jednych akcjach a inne sprzedam ze stratą to w PIT z biura maklerskiego będzie to już uwzględnione i zapłacę podatek tylko od zysku minus strata, tak? Powiedzmy taki przykład zysk 60 tyś, strata 10 tyś, to zapłacę podatek od 50 tyś? czy od 55 tyś (100% straty można odliczyć czy 50%)?
Odpowiedz
W przypadku, gdy inwestowałeś tylko w jednym biurze maklerskim, to na otrzymanym druku będą wskazane Twoje przychody i koszty, a co za tym idzie zysk/strata. Twoim zadaniem będzie tylko obliczenie i przekazanie fiskusowi należnego podatku.
Gdybyś inwestował w kilku instytucjach finansowych, to musisz zsumować poszczególne pozycje z każdego druku i dopiero potem obliczyć należny podatek, ewentualnie dokonać odliczenia poniesionej straty zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Odpowiedz
Witam kupiłem 20 akcji po 40 zł (prowizja 5zł) sprzedałem po 42 (prowizja 5 zł)
przychód 40 zł dochód 30 zł
płace podatek 19% od 40 zł czy od 30 ?
Odpowiedz
Podatek płacisz od dochodu brutto, czyli przychodu pomniejszonego o koszty. Dom maklerski wystawi Ci PIT-8C, na którego podstawie obliczysz podatek.
Odpowiedz
Cześć, a co w sytuacji gdy zrealizowałam stratę na CFD (kryptowaluty) i jednocześnie zrealizowałam zysk na polskich akcjach. Wszystko miało miejsce w 2021 u jednego brokera - Xstation. Czy mogę połączyć stratę i zysk / pomniejszyć zysk o stratę?
Będę wdzięczna za odpowiedź ?
Odpowiedz
Cześć, w przyszłym roku dostaniesz PIT za 2021 r. od domu maklerskiego (rozumiem, że chodzi Ci o platformę xStation należącą do polskiego XTB?). W tym dokumencie będziesz już miała podsumowanie wszystkich zysków i strat z transakcji, niczego nie musisz samodzielnie liczyć:)
Odpowiedz
Czy opłaty za zarządzenie funduszami inwestycyjnymi pobierane przez Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych można w jakiś sposób odliczyć od podatku ?
Odpowiedz
A sprzedałeś te fundusze? Generalnie nie można odliczyć, bo do obliczenia podatku od zysków kapitałowych przyjmuje się przychód ze sprzedaży i koszt zakupu instrumentów. Ale część funduszy chyba ma te opłaty odejmowane od swojego wyniku (od ceny jednostek funduszowych), więc one niejako pomniejszą ci podatek
Odpowiedz
Rozumiem sytuację, w której najpierw poniosłem stratę, a potem zysk. A co z sytuacją, gdy najpierw był zysk (i zapłacony podatek), a w kolejnym roku strata? Zwrotu już wpłaconego podatku nie będzie? :) Marzenia...
Odpowiedz
Oczywiście nie będzie, nie ma tak dobrze! Możliwość odliczenia straty to taka nagroda pocieszenia, a skoro wcześniej zarabiałeś, to nie potrzebujesz pocieszenia :P
Odpowiedz
Jeżeli mam stratę z tytułu sprzedaży akcji, a otrzymałam dywidendę od zagranicznego podmiotu i muszę samodzielnie zapłacić podatek od dywidendy do US to czy podatek od dywidendy i stratę kapitałową mogę zsumować i zapłacić tylko różnicę?
Odpowiedz
Dywidenda i zyski ze sprzedaży akcji to generalnie co innego. Dywidendy nie rozliczasz w formularzu PIT-38, więc prawdopodobnie nie da się jej powiązać ze stratami na akcjach. Ale faktycznie ciekawe, czy tak samo jest wówczas, gdy dostałaś zagraniczną dywidendę brutto, czyli niepomniejszoną o podatek...
Najlepiej skontaktować się z Informacją Skarbową - powinni pomóc.
Odpowiedz
Kupiłem w około 2000 r akcje BPH. Jeszcze przed wprowadzeniem podatku giełdowego.W wyniku połączenia z PKO.SA w 2007 r otrzymałem po 3,3 akcji PKO.S.A za kazdą posiadaną akcje BPH.Czy teraz od otrzymanych akcji PKO.S.A. muszę zapłacic podatek od sprzedaży?
Odpowiedz
Pytanie jest bardzo szczegółowe. Proponuję zwrócić się z nim do doradcy podatkowego, który powinien mieć aktualną wiedzę nt. rozliczeń podatkowych.
Odpowiedz
Dzień dobry,
Czy podatek do zapłaty z wcześniejszej wypłaty z rachunku ike można w jakiś sposób rozliczyć ze stratami na rachunku zwykłym?
Odpowiedz
Chodzi o podatek za transakcje w ramach rachunku maklerskiego IKE? On jest tutaj pobierany chyba od razu, więc nie bardzo jest jak to połączyć ze stratami na zwykłym rachunku...
Odpowiedz
Witam Czy od dochodu ze sprzedaży polskich akcji na GPW [PIT 8c z biura maklerskiego] mogę odliczyć stratę z rynku forex u zagranicznego brokera ?
W US Pani mi mówiła żeby wypełnić jeden PIT38 i osobno rozliczyć stratę z forex a osobno zyski z GPW. Nie można stratą z forex pomniejszyć podatek ze sprzedaży akcji. bo są to osobne źródła przychodów. Czy to prawda?
Odpowiedz
Jest tak jak powiedział urzędnik, niestety nie można ich łączyć.
Odpowiedz
Co w przypadku braku informacji o kosztach uzyskania przychodu? Inwestowałam w akcję firmy, z której odeszłam. Pracodawca nie odpowiada na maile odnośnie zestawienia, znam tylko przychód, ale kosztu jego uzyskania nie.
Odpowiedz
Podatek od dochodów kapitałowych płaci się tylko w przypadku, gdy akcje zostały sprzedane i uzyskałaś za nie więcej niż zapłaciłaś kupując je. Jest to 19% wypracowanego zysku. Formularz z informacją o kwocie przychodu, kosztach i dochodzie wystawia biuro maklerskie, z którego usług korzystasz.
Odpowiedz
czy ktoś mógłby zapytać tych chciwych rządzących, dlaczego jeśli na akcjach wyszedłem 10 tysięcy do przodu, a fundusz inwestycyjny gdzie też inwestowałem poniósł stratę 10 tysięcy, to dklaczego mój podatek to 1900 złotych a nie 0, skoro w jednym roku mój wynik brutto na operacjach giełdowych wyniósł 0
Odpowiedz
Ale sprzedałeś te jednostki funduszu ze stratą 10 tys. zł? Bo jeśli nie, to jest to jednak 'tylko' strata papierowa. W rozliczeniu podatkowym uwzględniamy wyłącznie zamknięte pozycji...
Odpowiedz
To nie jest wymysł obecnej władzy. Tak jest od dawna. Tak samo dlaczego straty na akcjach lub funduszach nie można odliczyć od dochodu z pracy?
Odpowiedz
To nie jest uzasadnienie. Jeśli tego zysku nie wypłacasz, to również ten zysk jest papierowy, chyba , że już tego zysku nie zainwestujesz.
Odpowiedz
Też mam ponad 2000 transakcji i rachunek w euro - plus brak pita. Jak to ogarnąć ? Jakiś exel czy skoczyć z wieżowca :/
Odpowiedz
Ciężki temat... da się to zrobić w excelu, można skorzystać z danych NBP i historii transakcji na swoim rachunku, ale wiadomo, że obliczenia zajmą cały dzień, jeśli nie więcej:( Warto skontaktować się jeszcze z urzędem i przedstawić problem - może jest prostsze, akceptowalne rozwiązanie...
Odpowiedz
Dzien dobry, mam pytanie w zwiazku z przeliczeniem dolarow na zlotowki: jezeli mialam seeetki transkacji, a widze ze kurs sie przelicza dzien przed dokonaniem transkacji, to czy bym miala przeliczac to wszystko ? czy nie mozna wziac kursu sredniego NBP za dzien 31 grudnia 2020 i uproscic sprawe ? Bede bardzo wdzieczna za wskazowki.
Odpowiedz
A nie dostałaś PIT-u od brokera? Jeśli nie, to faktycznie każdorazowo należałoby zastosować kurs z dnia roboczego poprzedzającego dzień uzyskania przychodu. To problematyczne, ale niestety takie rozwiązanie narzucają przepisy :(
Odpowiedz
dostalam od brokera zestawienia, takie ogolne i poszczegolne... wszystko w $.... zadnego w tym pit-u... a najgorsze jest to, ze bym musiala przeliczyc ponad 1000 stron ? to nie jest do zrobienia......... pojecia nie mam, jak do tego podejsc......
Odpowiedz
jezeli ktos ma ten sam problem, to juz mam informacje zwrotna: dodzwonilam sie do urzedu i uzyskalam informacje, ze w takiej sytuacji, jesli dostalismy rachunek w USD to nalezy przeliczyc to wszystko (calosc na koniec roku) przez kurs ostatniego dnia roku
Odpowiedz
Dzięki za cenną informację!
Odpowiedz
Obawiam się, że nie masz racji :( a mam ten sam problem
Odpowiedz
a czemu ? takie informacje uzyskalam w urzedzie i tak na pewno bede robic- bo... sorry ale nie widze innej mozliwosci podliczenia tysiecy stron inaczej..)
ja tez nie dostalam od nich pit pierwotnie, ale jak napisalam maila do customer service to przyslali mi to bez problemu- w koncu to jest ich obowiazek. Mozna tez to sprawdzic samodzielnie (nie twierdze ze na kazdej platformie, bo nie posiadam takiej wiedzy, aczkolwiek na jednej z dwoch platform co uwywam to mozna to zrobic bez problemu)
Odpowiedz
Dzień dobry,
Czy muszę placić podatek Belki jeżeli używając platformy zagraniczne (eToro, Revolut) nie robiłam przelew zysków na konto Polskiego banku? Kiedy dokładnie powstaje obowiązek zapłacenia podatków: w momencie sprzedaży akcji albo po przelewie zysków na konto bankowe w Polsce?
Z góry dziękuję za odpowiedż i serdecznie pozdrawiam :-)
Odpowiedz
Obowiązek podatkowy powstaje w momencie zyskownej sprzedaży akcji/zamknięcia pozycji rynkowej. Fakt, że zyski nie zostały przelane na konto bankowe w Polsce nie ma tutaj niestety znaczenia.
Odpowiedz
Ma sens. Bardzo dziękuję za odpowiedź! Świetny blog!
Odpowiedz
Czy to prawda, że od 2020 roku można rozliczać straty od 2019 w 100% jeśli nie przekracają 5 milionów? Jeśli tak to wszystkie wyliczenia na tej stronie nie są prawidłowe.
Odpowiedz
Wiele jest informacji że da się rozliczać całą strate od 2019. Czy te wyliczenia są błędne?
Odpowiedz
A skąd to wziąłeś? Z tego, co widzę, nic się nie zmieniło.
Odpowiedz
https://www.podatki.gov.pl/pit/twoj-e-pit/pit-38-za-2020/
Wskazana zasada odliczania straty wynika z art. 9 ust. 3 ustawy – w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2018 roku – i ma zastosowanie do strat powstałych do końca 2018 roku.
Natomiast inne zasady odliczania będą miały zastosowanie do strat powstałych po 31 grudnia 2018 roku. Zgodnie z art. 9 ust. 3 ustawy – w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2019 r. – o wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, podatnik może:
obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty, albo
obniżyć jednorazowo dochód uzyskany z tego źródła w jednym z najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu lat podatkowych o kwotę nieprzekraczającą 5 000 000 zł, nieodliczona kwota podlega rozliczeniu w pozostałych latach tego pięcioletniego okresu, z tym że kwota obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50% wysokości tej straty.
Odpowiedz
Wyliczenia są prawidłowe, bo przecież odnoszą się do przykładów z lat, do których nie można zastosować nowego przepisu. Od ubiegłego roku stratę faktycznie odlicza się jednorazowo w całości (do 5 mln zł), ale pod warunkiem, że jest to strata powstała po 31.12.2018 roku.
Odpowiedz
Są poprawne, bowiem odnoszą się do przykładów z lat, do których nie stosuje się nowych zasad. Faktem jest jednak, że straty z lat 2019 i 2020 są już objęte nowymi przepisami.
Odpowiedz
Jestem rezydentem podatkowym w Irlandii ale inwestuje także w Polsce. Otrzymałem pit 8c z dm. Jak to teraz rozliczyć? Doliczyć ten zysk do wszystkich dochodów w Irlandii? Czy może osobno rozliczyć tylko to co zarobilem w Polsce i of tego uiścić podatek do urzędu skarbowego. Nadmienię także, że w Irlandii z kolei poniosłem stratę z tytułu inwestowania na tamtejszych giełdach
Odpowiedz
A pytałeś swoją skarbówkę w Irlandii? Bo jak dla mnie, to tam powinieneś się rozliczyć.
Odpowiedz
Taką sprawę najlepiej będzie skonsultować z urzędem skarbowym lub doradcą podatkowym.
Odpowiedz
Rozliczasz się tylko tam gdzie masz rezydencję podatkową, czyli w Irlandii. Swoją drogą to nawet lepiej na tym wyjdziesz, bo zysk w polsce skompensujesz o stratę w IRL i przez to zapłacisz mniejszy podatek niż byś rozliczał to osobno w każdym kraju.
Odpowiedz
A czy muszę w jakiś sposób poinformować polski urząd, że jestem rezydentem w Irlandii i tam rozliczę to zobowiązanie?
Odpowiedz
W 2016 r. miałem stratę na akcjach. Potem nie było transakcji giełdowych i w 2020 r. zanotowałem zysk, więc wypełniając PIT-38 wpiszę sobie 50% straty z 2016 r.
Chodzi mi o sposób liczenia tych 5 lat, kiedy można rozliczyć stratę. Czy teraz jest ostatnia możliwość rozliczenia straty z 2016 czy też tę drugą połowkę będę mógł wpisać za rok?
Odpowiedz
Tak, teraz masz ostatnią możliwość rozliczenia 50% straty z 2016 r. W przyszłym roku nie będzie to już możliwe.
Odpowiedz
nie prawda. W tym roku rozliczamy rok 2020 więc można wliczyc straty od 2015 roku a w przyszlym od 2016.
Odpowiedz
Masz rację, mój błąd. Stratę z 2016 r. można rozliczyć najpóźniej w zeznaniu za 2021 r. (czyli w przyszłym roku).
Odpowiedz
Stratę z roku 2016 która nie znalazła pokrycia w przychodzie z tego roku, można odliczyć w ciągu maksymalnie pięciu kolejnych lat podatkowych, po nie więcej niż 50 procent poniesionej straty za dany rok. Zatem stratę wykazaną w 2016 roku możemy kompensować w następujących latach: 2017, 2018, 2019, 2020 i 2021. Czyli ostatnim rokiem odliczania straty jest rok podatkowy 2021, a zeznanie za niego będzie składane do 15 kwietnia 2022 chyba że przepisy pozwolą na wydłużenie tego terminu (składania rozliczenia). A tutaj jest stosowna informacja z przykładami odliczeń wydana przez KiS. https://www.kis.gov.pl/documents/6609173/7571635/odliczenie+straty+z+lat+ubiegłych.pdf
pani redaktor raczy nie wprowadzać w błąd biednych ciułaczy
Odpowiedz
Zgadza się i dokładnie tak napisałam - zeznanie za 2021 r. składane w 2022 roku.
Odpowiedz
Jak i co należy rozliczyć/wypełnić w przypadku tylko i wyłącznie zakupu (bez sprzedaży) akcji w danym roku?
Odpowiedz
W takiej sytuacji prawdopodobnie nie dostaniesz nawet PIT-u z biura maklerskiego. Dopóki nie sprzedajesz akcji, nie masz faktycznej straty ani zysku, więc nie masz czego rozliczać - tak to widzę:)
Odpowiedz
Zacząłem wpłacać sukcesywnie od kwietnia, jednocześnie sprzedawałem i kupowałem. W lipcu miałem duży dochód, ale tylko wirtualny. Na koniec roku na rachunku miałem mniej niż wpłaciłem, W PIT8c jednak wykazano mi spory dochód. Mam płacić podatek od wpłaconych pieniędzy już raz opodatkowanych? Dlaczego nie uwzględnili moich wpłat?
Odpowiedz
W razie wątpliwości co do rozliczeń z biurem maklerskim najlepiej zwrócić się do jego pracowników i poprosić o wyjaśnienia. Trudno nam wyjaśnić tę sytuację.
Odpowiedz
Myślę, że to nie biuro zawiniło, tylko mechanizm obliczania. Policzyli ile zarobiłem wirtualnie na transakcjach, ale nie uwzględnili cen na koniec roku. Nie wypłaciłem ani złotówki, więc gdzie jest ten dochód za cały rok? Podatek też powinien być wirtualny. To jest nieuczciwe.
Odpowiedz
Dopóki nie sprzedajesz akcji lub innych posiadanych instrumentów, nie masz faktycznej straty ani zysku - otwarte pozycje na rachunku nie są uwzględniane w rozliczeniu podatkowym. Podatek jest naliczany wyłącznie od zyskownych i zamkniętych pozycji rynkowych. Jeśli masz straty na innych pozycjach, ale one nie są zamknięte, to niestety nie pomniejszy to podatku. W kontekście rozliczenia nie ma też znaczenia, że nie wypłaciłeś środków z rachunku brokerskiego/maklerskiego.
Odpowiedz
dlatego stosowaną nieraz praktyką przy zrealizowanym w danym roku zysku, kiedy z bieżącymi transakcjami jest się na minus, jest sprzedaż tych papierów ze stratą najpóźniej 31/12 danego roku i odkupienie ich, zapewne po tej samej albo bardzo zbliżonej cenie, zaraz na początku nowego roku. Tracimy prowizje na podwójnej operacji, ale ponosimy stratę fizyczną która powoduje że być może podatek do zapłaty będzie zerowy. Ot taka optymalizacja
Odpowiedz
Dokładnie i to właśnie uważam za nieuczciwe. Trzeba być chytrzejszym i zamknąć pozycje ze stratą jak pisze poniżej jerzy. Pod koniec bieżącgo roku będę już mądrzejszy, zresztą już teraz zwracam na to uwagę. Zamykam ze stratą i ponownie otwieram.
Odpowiedz
Nie jest to uczciwe, ale właśnie tak trzeba to obejść:) Ten myk z zamknięciem pozycji ze stratą stosuje się na całym świecie...
Odpowiedz
Ja napisałem, że takie obliczanie podatku jest nieuczciwe, a nie obrona przed tym.
Odpowiedz
Witam
A co z rozliczeniem straty na IKE? Mam zwykły rachunek maklerski zwykły i rachunek maklerski pod ike.
Na zwykłym osiągnąłem dochód ze zbycia instrumentów fin. Na IKE mam z tego tytułu stratę. Przyznam że przefiltrowałem ustawy i nie znalazłem zapisu, który zabraniałby takiej kompensacji.
Dla funduszy inwestycyjnych jest zapis w ustawie, który zabrania rozliczać strat no i sprawa jest czysta. Czy istnieje taki zapis dla rozliczania strat ze zbycia papierów wartościowych (akcji) dla IKE?
Odpowiedz
Według mnie rachunek maklerski i rachunek maklerski IKE to dwie różne sprawy, więc raczej nie jest to możliwe. Wydaje się tak choćby dlatego, że zyski uzyskane w ramach IKE są zwolnione z podatku. Niemniej jednak nie upieram się przy tym stanowisku - najlepiej będzie skonsultować się w tej sprawie z Informacją Skarbową lub z doradcą podatkowym.
Odpowiedz
Witam,
Dziękuję za artykuł, wyjaśnił wiele moich wątpliwości.
Byłbym wdzięczny za potwierdzenie mojej sytuacji:
- w 2015 roku poniosłem stratę na rynku CFD u zagranicznego brokera - 12 000 zł
- nie miałem żadnych zysków kapitałów w 2015 roku ani w kolejnych latach, nie składałem formularza PIT-38, wykazującego tę stratę
- w roku 2020 wróciłem do inwestowania - uzyskałem zysk z akcji polskich (tu zapewne dostanę PIT-8c), zagranicznych (zagraniczny broker) oraz krypto walut
I tu pojawiają się moje następujące wątpliwości:
1) czy w ogóle mogę rozliczyć 50% tej straty (6000 zł), jeśli wcześniej jej nie wykazałem w rozliczeniach za poprzednie lata (nie miałem zysków kapitałowych)
2) jeśli tak, to czy wtedy sumuję zyski z akcji polskich, zagranicznych i odejmuje do 50% straty za 2015 rok (bo zyski z krypto walut się niestety w to nie wlicza).
Odpowiedz
Niestety, raczej na pewno nie jest to możliwe. Problemem wydaje się tu być niewykazanie tej straty w deklaracji za 2015 rok. Niemniej jednak, w tego typu sprawach zawsze warto skontaktować się z Krajową Informacją Skarbową lub zasięgnąć porady doradcy podatkowego. Tylko tak jednoznacznie rozstrzygniesz swoje wątpliwości:)
Odpowiedz
Rozliczenie strat.
Sytuacja 1.
Transakcja A: zarobiłem 10,000 PLN Transakcja B: strata 5,000 PLN
Sytuacja 2.
Transakcja A: zarobiłem 10,000 PLN
Transakcja B: strata 8,000 PLN
Obie sytuację miały miejsce w jednym roku.
Jaki jest łączny podatek w odniesieniu do każdej z sytuacji ?
Odpowiedz
W celu rozliczenia podatku powinieneś poczekać na PIT 8C od biura maklerskiego, aby w rozliczeniu z US wskazać dokładnie przychody i koszty na transakcjach. Przykłady podaliśmy w tekście.
Odpowiedz
jeśli mam małe dochody z własnej pracy, ale w PIT mam wykazany obrót o dużej wartości (wiele razy sprzedawałem, kupowałem) to czy Urząd Skarbowy może wezwać
mnie na kontrole?
Odpowiedz
Cóż, formalnie nie ma podstaw ku temu, gdyż nikt nie zabroni Ci wykazywać się dużą aktywnością na GPW. Niestety są liczne przykłady, że poszczególni inspektorzy czy dyrektorzy wykazują się nadgorliwością i stosują własną interpretację przepisów, wzywają podatników do złożenia wyjaśnień w sprawach, które już dawno były wyjaśnione na korzyść podatników w wytycznych z Ministerstwa Finansów czy nawet przez sądy.
Odpowiedz
Jeżeli na jednych akcjach był zysk a na innych strata i w końcowym rozliczeniu strata od całości to czy wyniknie podatek.
Odpowiedz
W takim przypadku nie będzie podatku. Powstałą stratę można rozliczyć w kolejnych latach według obowiązujących zasad opisanych w tekście.
Odpowiedz
Czy kwoty wpłacone na IKZE można odliczyć od dochodów kapitałowych ?
Odpowiedz
Niestety nie, ale możesz je uwzględnić w rocznym PIT. Zajrzyj do naszego tekstu, gdzie omawiamy główne cechy IKE i IKZE - https://www.najlepszekonto.pl/jak-oszczedzac-w-ramach-ike-ikze
Odpowiedz
Witam, za rok 2017 odnotowałem stratę w pit38 z tytułu transakcji na forex. Za rok 2020 będę miał zysk z tytułu transakcji na giełdzie-akcje. Czy w takiej sytuacji stratę z forex będę mógł mógł uwzględnić na pit38 za 2020? Forex i giełdę traktuje się jako jedno źródło przychodów?
Odpowiedz
Masz prawo odliczyć straty do 5 lat wstecz. Transakcje na forexie i akcjach rozlicza się na PIT-38, bo jedne i drugie dotyczą zysków kapitałowych. Z tego co pamiętam, związane z nimi przychody i koszty wpisuje się do tych samych rubryk.
Dlatego moim zdaniem: tak, będziesz mógł uwzględnić tę stratę. Nie uznawaj tego jednak za poradę podatkową - w takich sytuacjach w razie wątpliwości najlepiej dopytać w informacji skarbowej.
Odpowiedz
Dzięki wielkie, tak zrobię.
Odpowiedz
Witam
Przeczesałem chyba cały Internet i wasz artykuł jako jeden z nielicznych cokolwiek traktuje o rozliczeniu brokera zagranicznego z kontem walutowym.
dopiero zaczynam w tym temacie i od razu pojawił się problem - liczenia kosztów uzyskania przychodu.
mamy taka sytuację :
1- kupuję - za 30 pln - 10 usd - usd jest po 3 pln - zapłaciłem prowizję 1 pln
2 - po jakimś czasie za te 10 usd kupuję 10 akcji (1 akcja - 1 usd) - ale usd jest w tym dniu (czy w poprzednim dniu) po 4 pln
pytanie 1 : czy w punkcje 2 mam już zysk/przychód (zamieniłem dolary na akcje) i muszę go rozliczyć - czyli (40-30) * 19% ?
3 - sprzedaje akcje po tej samej cenie - brak zysku - kurs dolara też mamy 4 pln (prowizję pomijamy) - o tym jak to rozliczyć gdyby pojawił się zysk piszecie w artykule
4 - 10 dolarów pochodzących ze sprzedaży akcji zamieniam na pln (sprzedaje) po 5 pln za dolara czyli mam 50 pln.
pytanie 2 : jak policzyć przychód i koszty : (50-30 - jak nic nie rozliczam w punkcie 1 ) a może (50-40 jeżeli rozliczam się w punkcie 2) - a może to pomijamy ?
Odpowiedz
Skłaniałbym się ku temu, że zyskiem byłaby tu różnica pomiędzy ceną sprzedaży dolarów a kosztem ich zakupu (50 - 30 zł). W punkcie 2 nie pojawia się zysk, bo nie dochodzi do przewalutowania na złote. Jednak gdy w grę wchodzą rzeczywiste transakcje, zawsze warto dopytać o daną sprawę w informacji skarbowej.
Odpowiedz
Witam,
Korzystam z usług brokera, który nie wystawia PIT-8c. Wygenerowałem zysk sprzedając akcje amerykańskie, otrzymałem też dywidendę w wyniki ich posiadania. Wypełniając PIT-8c należy uwzględnić też dywidendę czy raczej dopiero w PIT-38?
Odpowiedz
Rozliczanie dywidend zagranicznych bywa skomplikowane, więc w razie wątpliwości najlepiej jest dopytać w informacji skarbowej. Wiem natomiast, że w PIT-8C nie jest uwzględniana dywidenda zagraniczna - w tym formularzu nie ma nawet na to miejsca. Należałoby ją więc rozliczyć dopiero w PIT-38 lub ewentualnie PIT-36 bądź PIT-36L, gdzie znajdują się pola pozwalające obliczyć właściwy podatek.
Odpowiedz
broker tak samo wysyła PIT-8C z akcjami zagranicznych przychodów , naprzykład stran zjednoczonych, a nie tylko akcji polski ?
Odpowiedz
Z tego, co wiemy, niektórzy brokerzy uwzględniają zyski z zagranicznych papierów wartościowych, ale zawsze lepiej o to zapytać u swojego brokera.
Odpowiedz
A czy musze wliczać do zysków akcje które wzosły w cenie, ale nie są sprzedane?Czyli kiedy nadal mam akcje na koncie.
Odpowiedz
Liczy się tylko zrealizowany zysk lub strata, czyli podatek jest wyliczany dla sprzedanych akcji.
Odpowiedz
Szanowni państwo, podpowiedzcie proszę, czy konieczne jest wypełnianie Pit38, gdy w ubiegłym roku jedyny zysk uzyskałam ze sprzedaży obligacji skarbu państwa.
Odpowiedz
Tak, w tym przypadku wypełnienie PIT-38 będzie konieczne.
Odpowiedz
Czy jest Pan pewien? Słyszałam, że od obligacji skarbowych odprowadzany jest podatek od zysków kapitałowych w momencie wypłaty odsetek. Czy to możliwe, żeby odsetki od obligacji skarbowych były opodatkowane podwójnie?
Odpowiedz
Pani Zofio,
sprawa wygląda następująco:
a) odsetki od obligacji objęte są już zryczałtowanym podatkiem i trafiają do nas w kwocie netto (nie trzeba płacić już od nich samodzielnie podatku ani sporządzać zeznania podatkowego)
b) sprzedaż obligacji wymaga z kolei, abyśmy podatek od takiej transakcji odprowadzili samemu. Przykładowo - jeśli zakupiła Pani obligacje o wartości 100 zł, a następnie sprzedała je na rynku wtórnym po 102 zł, wówczas te 2 zł zysku będzie trzeba ująć w zeznaniu podatkowym. Co ważne - nawet jeśli transakcja zakończyła się stratą np. cena sprzedaży wyniosła 98 zł, złożenie PIT-u 38 będzie konieczne (wykazując stratę, będziemy mogli prawo do uwzględnienia jej w kolejnych latach, dzięki czemu zapłacimy potencjalnie niższy podatek).
Tak więc dla pełnej jasności - na obligacjach można zarobić na dwa sposoby: dzięki odsetkom oraz dzięki sprzedaży po kursie wyższym od ceny zakupu. W tym pierwszym przypadku sporządzanie PIT-u 38 nie jest konieczne, w tym drugim już tak.
Odpowiedz
Świetny artykuł! Mam jednak takie małe pytanko: Czy istnieje możliwość odliczenia wpłaty na IKZE od podatku dochodowego, jeśli w danym roku podatkowym wykazało się jakieś dochody kapitałowe? Nawet jeśli są one niższe niż kwota ewentualnego odliczenia? Czy jakikolwiek zysk dyskwalifikuje takie odliczenie? Co w przypadku jeśli jest się na stracie, ale ma się przychody?
Będę bardzo wdzięczny za odpowiedź :)
Odpowiedz
Niestety w przypadku dochodów kapitałowych odliczenie wpłat na IKZE nie jest możliwe. Odliczenie dotyczy wyłącznie podatku dochodowego od osób fizycznych PIT (aby otrzymać ulgę konieczne jest wypełnienie dodatkowego formularza PIT-0).
Dochody kapitałowe to już odrębny rodzaj podatku, objęty zryczałtowaną stawką 19% od której w chwili obecnej nie obowiązują żadne ulgi.
Odpowiedz
Dzięki za odpowiedź i rozjaśnienie sytuacji. :) Już myślałem, że mając dochody kapitałowe całkiem straciłem korzyść z IKZE za 2019 r., a przecież normalnie mogę odpisać tę kwotę w PIT, a PIT38 to osobne rozliczenie.
Odpowiedz
Bardzo przydatny artykuł ! Dużo wątpliwości mi rozjaśnił ;)
Mam jednak do wyjaśnienia dwie kwestie, która nie dają mi spokoju.
Aktualnie zacząłem inwestować w pożyczki na platformie Mintos. Uzyskując zysk z odsetek od polskich pożyczek w PLN, oczywiście mogę przeliczyć wszystkie wpłaty odsetkowe w ciągu roku przez 0,19 i w ten sposób uzyskać wartość podatku Belki do odprowadzenia.
Inwestując w EURO, każdą wpłatę odsetkową na moje konto muszę przemnożyć przez kurs średni NBP z poprzedniego dnia ROBOCZEGO. Następnie zsumować wszystkie kwoty już w PLN i przemnożyć je przez 0,19 - analogicznie jak w powyższym przykładzie z PLN. (kurs NBP podany jest z dokładnością do 4 miejsc po przecinku, natomiast wartość wpłat na Mintos generowana jest z dokładnością do 12 miejsc po przecinku). Czy dokładność ma tutaj jakieś znaczenie ?
I Najważniejsze PYTANIE NA KONIEC:
Inwestując w Kazachstańską walutę Tenge, nie mogę uzyskać kursu średniego NBP z poprzedniego dnia roboczego, z tego względu, że ta waluta znajduje się w Tabeli Kursów B - NBP, a nie jak to ma miejsce w przypadku Euro - Tabela Kursów A - NBP.
Tabela kursów B jest publikowana co środę. Drogą dedukcji wnioskuję, że każdą wpłatę odsetkową powinienem przemnożyć przez wartość średnią NBP kursu z środy poprzedzającej wpłatę, w którą to opublikowano w/w raport. Przykładowo:
Wpłata we wtorek 28.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 22.05.2019 (środa)
Wpłata w środę 29.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 22.05.2019 (środa)
Wpłata w czwartek 30.05.2019 --> kurs PLN-Tenge z 29.05.2019 (środa)
Proszę mnie poprawić, jeśli jestem w błędzie ;) Z niecierpliwością czekam na odpowiedź jak to faktycznie działa :)
Odpowiedz
Najprawdopodobniej ma Pan/Pani rację co do sposobu rozliczenia podatku od zysków kapitałowych uzyskanych w walucie Tenge. Wprawdzie można by do rozliczeń przyjąć inną podstawę (np. kurs rynku forex, lub kurs stosowany przez Mastercarda), jednak prawdopodobnie ten publikowany przez NBP w tabeli B w razie ewentualnego zapytania ze strony urzędu skarbowego będzie tym najwłaściwszym.
Natomiast co do kwestii zaokrągleń - to zgodnie z obowiązującą ustawą (ordynacja podatkowa art 63.) rekomendujemy kwotę podatku od zysku z każdej pojedynczej pożyczki zaokrąglić do pełnych groszy w górę. Następnie tak obliczone wyniki powinniśmy zsumować, aby uzyskać ostateczną kwotę do zapłaty.
Odpowiedz
Dziękuję za odpowiedź,
Cieszy mnie fakt, że uważają Państwo podobnie jak ja co do tabeli NBP.
Dziękuję także za rekomendację co do zaokrągleń. Nie jest to najlepsze z punktu widzenia inwestora (zaokrąglenie w górę), jednak Dura lex, sed lex...
Odpowiedz
witam,
czy w przypadku śmierci podatnika w czasie trwania roku podatkowego jest obowiązek wypełnienia i wysłania PIT38? jesli tak to kto i jak powinien to zrobic?
podatnik był jednym właścicielem r-ku maklerskiego.
dziekuje,
Odpowiedz
Zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkowymi, śmierć inwestora w trakcie roku nie zwalnia z obowiązku rozliczenia podatku od zysków kapitałowych za ten rok. Wysokość podatku zostanie podana na otrzymanym formularzu PIT-8C. Podatek ten będą musiały uregulować osoby, które w ramach przeprowadzonego postępowania spadkowego staną się posiadaczami aktywów zgromadzonych na tym rachunku.
Ponieważ jednak nie jesteśmy portalem podatkowym, o szczegóły prosimy dopytywać u doradcy podatkowego. Tego typu porada dotyczy szczególnie sytuacji, kiedy po śmierci posiadacza rachunku maklerskiego były wykonywane na nim różnego rodzaju operacje – jak np. przeniesienie papierów wartościowych na inne konto.
Odpowiedz
Jak rozliczy stratę na spółce która upadła i nie można sprzedac jej akcji, zeby zrealizowac ujemny wynik, bo akcje nie sa juz notowane?
Odpowiedz
Najlepiej będzie sprzedać akcje zbankrutowanej spółki na rynku niepublicznym, chociażby za symboliczną złotówkę. Dzięki temu będzie znany zarówno koszt (czyli to co wydaliśmy na kupno akcji, kiedy jeszcze były notowane na giełdzie), ale i przychód (czyli to co uzyskaliśmy ze sprzedaży akcji na rynku niepublicznym). Na podstawie tych danych da się ustalić wynik finansowy (w tym przypadku stratę).
Radzimy skontaktować się z biurem podatkowym, tam na pewno uzyska Pani więcej szczegółów.
Odpowiedz